Het Zeeheldenkwartier is goed bezig. Er is een online collectief opgezet om ervoor te zorgen dat ondernemers online goed zichtbaar en vindbaar zijn. Want als je online beter zichtbaar bent, zijn consumenten ook eerder geneigd om een winkelier ‘offline’ te bezoeken. Wij gingen langs bij een vergadering van het Zeeheldenkwartier om hier meer over te weten te komen.

Zeehelden project

(Foto: Vanessa Kervezee Roomwit)

Smart Shopping
Vorig jaar werden de BIZ-en door Smart Shopping, onderdeel van het Haags Retailpunt, uitgenodigd voor een inspiratiesessie. “Ondanks dat wij online al actief waren, zagen we nog meer het belang ook online met alle ondernemers een collectief te zijn. We hebben een smart shopping commissie opgericht, een plan ontwikkeld en zijn aan de slag gegaan” vertelt Roos Soetekouw. “Wij zijn per ondernemer gaan kijken hoe het met de online vindbaarheid gesteld is. Heeft de ondernemer zich bij Google geregistreerd? Is de basis in orde? Als je gaat googelen, kom je dan bij de juiste winkel uit?”

Betrokkenheid
“We zijn begonnen met cursussen en workshops voor onze ondernemers. Hoe ga je aan de slag met social media en hoe maak je je bedrijf vindbaar in Google. Dat ging goed, zeker bij de sessie met Eline Broere (Den Haag To Go) was het erg druk. Maar goed, niet iedereen was aanwezig. We zijn daarna ook langs geweest bij de ondernemers die er niet bij waren” legt Roos uit. “Niet iedereen heeft de mogelijkheid bij zo’n sessie aanwezig te zijn. Zeker bij de eenmanszaken komt het wel eens voor dat ze gewoonweg geen tijd hebben om aanwezig te zijn. Wij gaan dan langs zodat ze alsnog betrokken worden bij onze missie om het Zeeheldenkwartier op de kaart te zetten. Wij merken dat ze dat erg fijn vinden!”.

Buddy-project
Op dit moment is het Zeeheldenkwartier ook druk bezig met een buddy-project. Nieuwe ondernemers in de buurt worden gekoppeld aan een ‘buddy’, wat een andere ondernemer uit het winkelgebied is. Zo wordt de kennis weer doorgespeeld, om voor continuïteit te zorgen. Achou Zhang: “Dat is in het begin intensief, maar we hopen dat de nieuwelingen zich op deze manier welkom en betrokken voelen en zij later ook zelf weer voor een nieuwe ondernemer een buddy worden en die persoon ook meetrekken naar bijeenkomsten en meetings. Een online collectief is leuk, maar de continuïteit is misschien nog wel belangrijker. Het moet gedragen worden door de ondernemers”.