Het werkveld ‘Internationale Winkelstad’ van het Haags Retailpunt houdt zich actief bezig met de profilering van Den Haag als Internationale Winkelstad en richt zich op businessmarketing en de benadering en het aantrekken van bijzondere (internationale) winkel- en horecaformules. Den Haag is een winning city in het aantrekken én behouden van koopkracht. Jaarlijks worden er ruim 31,2 miljoen bezoekers verwelkomd in de binnenstad. Mede door de Internationale Zone die gelegen is in Den Haag, heeft de stad een tevens grote aantrekkingskracht op internationale organisaties, bedrijven en zijn er ruim 50.000 expats gevestigd in Den Haag.

Den Haag is de afgelopen jaren zeer in trek als vestigingsplaats voor bekende, internationale formules. De binnenstad telt ruim 108 verkooppunten van internationale ketens. Daarnaast zijn het grote aantal local heroes beeldbepalend voor de winkelgebieden en zorgen zij voor de authentieke en onderscheidende kwaliteit van de binnenstad. De Haagse binnenstad bestaat uit acht karakteristieke winkelgebieden met onderscheidende identiteit en sfeer, het exclusieve aanbod van (internationale) winkelketens & -formules en daarnaast het grote aantal zelfstandige winkels. Den Haag is daarmee de derde toeristische stad van Nederland.