Den Haag is als Smart Shopping City de meest aantrekkelijke winkelstad van Nederland voor zowel consumenten als de detailhandel en daaraan gerelateerde organisaties.

Smart Shopping richt zich op het versterken van winkelgebieden aan de hand van innovatie en het omarmen van nieuwe technieken. Hierbij staat SMART niet alleen voor ‘slim’, maar ook voor Service, Makkelijk, Aantrekkelijk, Relevant en Toegankelijk. Oftewel, samen met (collectieve) retailers en professionals aan de hand van slimme en praktische tools optimaal inspelen op de veranderende wensen en behoeften van de consument.

Smart Shopping kent de volgende 12 pijlers:

  • Open Data
  • Online Shopping platform
  • Loyalty
  • Smart Parking
  • Mobiel Betalen
  • Afhalen en bezorgen
  • Service en gastvrij
  • Online/Offline
  • Profilering Winkelgebieden
  • Profilering “Local Heroes”
  • Marketing en events
  • Retail living lab

Meer weten? Lees hier het visiedocument Smart Shopping.

Vanuit Smart Shopping worden diverse projecten opgezet met als doel innovatieve oplossingen en concepten te implementeren die bijdragen aan het verder versterken van Haagse winkelgebieden. Projecten van Smart Shopping zijn vraaggestuurd en worden samen met betrokkenen en belanghebbenden vormgegeven.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Stichting Binnenstad & Smart Shopping organiseren samen de Smart Hospitality Challenge
  • Den Haag Marketing & Smart Shopping versterken samen de online profilering van Den Haag als winkelstad op denhaag.com.
  • Stichting Marketing Haagse Binnenstad & Smart Shopping lanceren de #shoppingnight070 met als doel het social media bereik met Shoppingnight te vergroten.
  • Winkelgebieden doen mee aan workshops en werken op basis hiervan aan Smart Shopping projecten