Je wilt bereiken dat je doelgroep het in de eerste plaats leuk vindt om je pagina te volgen. Laat de mensen zich herkennen in jouw content, toon je menselijk en probeer goodwill te creëren. Sociale media kanalen zijn een vorm van vrijetijdsbesteding, een schreeuwerig ‘Koop dit nu!’-bericht is daar niet op zijn plaats. Pull, don’t push.

Denk aan de juiste formaten voor je profielfoto en aan welke eisen de foto voor je header moet voldoen. Maar ook hoe je het beste je Pinterest-boards kunt weergeven, het benoemen van specialiteiten op LinkedIn of welke informatie je bio op Twitter zeker moet bevatten. Met deze tips & tricks verbeter jij je social media-accounts en weet je zeker dat je een goede online indruk maakt.

Eigenlijk geldt voor alle sociale media kanalen in een notendop:

  • Offline sfeerbeleving (bijv. foto’s van je onderneming met een persoonlijke touch) doorvertalen naar online
  • Voeg een persoonlijke noot toe aan je berichten
  • Interactie oproepen
  • Plaats niet alleen een nieuwsbericht, maar geef er je eigen identiteit aan.
  • Gebruik je klanten als ambassadeurs op Facebook
  • Incentives: geef af en toe iets weg (zoals korting op een knipbeurt als dank voor nieuwe volgers)
  • Reageer altijd op posts/berichten van mogelijke klanten. Positieve aandacht
  • zet advertenties in
  • gebruik humor
  • tag anderen

Breng je kanalen niet alleen op je website onder de aandacht. Denk aan een tab op Facebook, Twitter, je weblog of je nieuwsbrief. Maar ook met offline kanalen kun je je boards promoten door jouw (unieke) Pinterest-url te plaatsen op bijvoorbeeld een poster of in een folder.

Check minstens één keer per maand of je berichten de gewenste effectiviteit hebben. Scoor je nauwelijks likes of wordt er maar zelden doorgeklikt op je berichten? Dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd. Hieronder vind je tips en heb je nog vragen, neem dan contact met ons op.

Facebook

Facebook biedt handige tools om berichten in te plannen, voor andere kanalen is onder meer het gratis programma Hootsuite erg geschikt. Adverteren is een goed middel om veel aandacht te krijgen voor je product, maar houd je advertentiebudget scherp in de gaten. Ga na hoeveel ruimte je budget nog heeft en wat je ermee wilt gaan promoten.

Plaats content die waardevol is voor je volgers. Post niet alleen leuke nieuwsfeitjes op regelmatige basis, maar combineer dit met meningen of stellingen waarop je publiek kan reageren. Daag uit tot interactie. Reacties zorgen namelijk voor meer spreiding van jouw bericht. Een mogelijke vraag van een bakker op Facebook is: “Wat is jouw favoriete taart?”. Of gebruik een stelling: “Als ik aan de lijn ben weiger ik op een verjaardag een lekkere Bossche Bol. Of beledig ik daarmee de gastvrouw/heer?”.

Experimenteer

Niet elk bericht zal even goed werken en de daaruit volgende interactie verschilt. De activiteit kan je meten met behulp van Facebook Insights. Met dit programma kan een profieleigenaar meten hoe populair de berichten op zijn pagina zijn. Durf te experimenteren met verschillende berichten, vragen, stellingen, luister vooral naar de volgers en kijk ook regelmatig hoe andere collega’s zich profileren.

Beperk je postgedrag

Het optimum voor het aantal berichten per dag ligt tussen de 1 en 2. Daarbij is niet elk onderzoek even duidelijk. Zo zijn er ook profielen die extra goed scoren wanneer zij om de dag een bericht posten. Wel is duidelijk dat een overdosis aan berichten je status geen goed doet. Vraag jezelf steeds af hoe jij het als ontvanger zou ervaren om je bericht in je tijdlijn te krijgen.

Gebruik advertenties

Het gebruik van betaalde paginapromotie voor extra naamsbekendheid is onmisbaar op Facebook. Doorgaans wordt je naam of logo alleen verspreid via je volgers. Zet je betaalde promotie in dan word je ook buiten je

Twitter

Je Twitterprofiel is een verlengstuk van je merk, je online identiteit. Dus behandel het dan ook zoals je bijvoorbeeld je website behandelt. Vernieuw profielfoto’s, ontwerp een achtergrond. Onderscheid jezelf van die talloze concurrenten. Probeer om maximaal nuttig en interessant te zijn voor je volgers. Wees op je eigen wijze authentiek. Plaats zelf berichtjes (What’s on your mind? Stel je de vraag: waar ben je mee bezig of wat houdt jou bezig?) Links delen naar interessante content is een goede manier om je volgers geïnteresseerd te houden.

Volgers

De beste manier om meer volgers te krijgen is gewoon altijd goede, leuke tweets de wereld in sturen. Maar als je snel wilt groeien kun je ook adverteren via Twitter.

Je profiel

Maak content wat jouw bedrijf of merk typeert waarom jullie achter je merk staan, wat jullie merk onderscheidend maakt. Wat drijft jullie om deze producten en diensten aan te bieden. Hoe kun je jouw bedrijf zo uniek mogelijk neer zetten dat andere zich gaan interesseren in jou en je bedrijf en dat je sympathisanten voor je bedrijf creëert? Mensen willen niet met merken praten. Merken praten namelijk niet. De doelgroep wil met de enthousiastelingen achter het merk in contact treden. Wees om deze reden geen gezichtloos entiteit in de mediasfeer.

Instagram

Instagram is zeer populair onder jongeren van 16 tot 24 jaar. De groep daarboven tot 35 jaar groeit echter ook enorm. Instagram geeft de mogelijkheid om producten en diensten, visueel perfect tot hun recht te laten komen. Laat bezoekers dromen over jouw product door het in optimale staat te laten zien. Ben je een sportschool? Laat de progressie foto’s zien van iemand die in zes weken is afgevallen. Stond je als artiest eindelijk op dat grote podium? Zet de menigte op de foto! Heb je als bedrijf een groot bedrag bij elkaar gesport voor een goed doel? Laat het bloed, zweet en tranen van je werknemers zien.

Herkenning

Als lokaal bedrijf kun je makkelijk inspelen op actuele thema’s in de buurt. Maak foto’s die consumenten verbinden met hun eigen dagelijkse leven. Een versierde etalage van je winkel, bekende winkelstraten of kenmerkende plekken van je stad. Iets wat herkenbaar is voor potentiële klanten blijft beter hangen en zorgt sneller voor een reactie.

Laat mensen kennismaken met de gezichten achter het bedrijf. Stel je werknemers voor en laat zien wat hun bezigheden zijn. Zorg voor een goede mix van je privéleven en je werk.

Verkoop je fysieke producten? Zorg dan voor originele foto’s en blijf weg van standaardfoto’s. Deze staan al op je webshop en hebben weinig toegevoegde waarde op Instagram. Een betere manier is om de producten in actie te tonen. Toon een product zoals het gebruikt kan worden of laat het zien in een mooi sfeerbeeld. Draag bijvoorbeeld je eigen producten. Elk product heeft een verhaal. Dat verhaal kan de productieweg zijn, de marketing voorbereidingen of de manier waarop het product uiteindelijk gebruikt gaat worden. Laat fans zien wat er achter de schermen gebeurt. Laat je Instagram-account een dag overnemen door de inkoper van het bedrijf, de directeur die op zakenreis is, een gesponsord atleet of in het uiterste geval een bekend persoon.

Wees creatief

Kies een zelfbedachte Hashtag. Komt er een unieke promotie of uniek evenement aan? Link deze aan je eigen bedrijf met een unieke hashtag. Deze hashtag moet bezoekers herkenning geven, interesse oproepen en verbonden zijn aan een verhaal. Storytelling heet dat. Een bekende term in marketingland. Een manier om het verhaal omtrent je bedrijf of product te vertellen. Laat in vijf foto’s de productieweg van je product zien. Maak het publiek enthousiast met korte aankondigingen en werk naar een climax.

Instagram tips & tricks

Gebruik hashtags om je bereik te vergroten. Zorg dat ze specifiek zijn en het onderwerp raken wat je plaatst. Type geen URL’s in de beschrijving. Instagram neemt ze niet over als link en daarmee creëer je een call to action die niet werkt.

Zorg dat de foto's die je plaatst casual, niet-commerciële en levende foto’s zijn. Het publiek bij Instagram is anders dan bij Facebook of Twitter. Unieke content per platform heeft de voorkeur. Gebruik humor en maak gebruik van zeldzame momenten. Inspireer anderen.

Pinterest

Denk na over wat je wil gaan verzamelen. Je kunt zoveel borden maken als je wilt, dus organiseer je borden per onderwerp, zodat het lekker overzichtelijk blijft voor jou en je volgers. Zorg voor balans door gevarieerde content te plaatsen. Volgens de infographic zorg je voor uitnodigende boards door te zorgen dat van je publicaties 40 procent bestaat uit gemotiveerde en inspirerende pins, nog eens 40 procent zijn leerzaam en (slechts) 20 procent van je pins hebben betrekking op je merk. Deel je boards met aandacht in. Uit onderzoek blijkt dat pins in het midden de meeste aandacht trekken. Kijk welke boards voor jouw merk belangrijk zijn.

Zorg dat je website ‘pin-vriendelijk’ is. Installeer de pin-it-button, zodat bezoekers afbeeldingen en video’s op hun boards kunnen plaatsen. Maar laat op je site ook weten dat je organisatie op Pinterest te vinden is door middel van de ‘Follow-me-on-Pinterest-button’. Op social media gaat het om het ‘sociaal’ zijn. Het gaat niet alleen om het zenden van je eigen content, maar ook om het delen van publicaties van anderen. Repin interessante afbeeldingen van degene die je volgt. Maar reageer ook op pins van anderen en like ze.

Gebruik zoekwoorden in titels en beschrijvingen om gevonden te worden op de termen die jij wilt. Je komt niet alleen beter naar voren in zoek(machine)resultaten, want pinners vinden je op jouw expertise. Gebruik hiervoor hashtags om de zoekwoorden goed uit te lichten. Let hierbij op de begrippen waar gebruikers op zoeken, want zij zijn namelijk op zoek naar een oplossing voor hun probleem.

Pinterest is niet alleen het platform voor afbeeldingen en plaatjes. Ook video’s, podcasts en webinars kun je via je boards delen met je volgens. Deel bedrijfspresentaties, tutorials, interviews, demo’s van producten of exclusieve ‘behind-the-scenes’-filmpjes. Verder blijkt dat pins die een call-to-action bevatten 80 procent meer engagement behalen, dan pins zonder ‘banaan’. Plaats berichten met de focus op gratis content, zoals ebooks, video’s of podcast van jouw organisatie.

Onlangs lanceerde Pinterest een nieuwe functie: webanalytics. Hiermee kun je gegevens bijhouden over wat er van je site gepind wordt, zoals het aantal pins, hoeveel pinners daarbij betrokken zijn en hoe vaak deze pins gerepind zijn. Je ziet wanneer deze pins geplaatst zijn, hoe groot het bereik is en hoeveel bezoeken dat oplevert op je site. Met deze informatie kun je in de gaten houden of je op de goede weg bent of eventueel je website en boards kan verbeteren.

Google+

Google+ is gericht op delen. Het delen van informatie met het netwerk dat er voor jou op dat moment toe doet. Een van de belangrijkste functionaliteiten van Google+ is dat het je heel veel tijd kan gaan besparen. Google+ kent namelijk de zogenaamde cirkels. En in elke cirkel zitten mensen die je er zelf in plaatst. Dus stel je hebt een cirkel die je familie noemt, die vul je met familieleden. Met je zus je broer, je oom, je tante, je moeder, je vader… die jij wilt. En op het moment dat zij in die cirkel zitten en ze posten updates, dus ze plaatsen informatie, hoef je alleen maar op die cirkel te klikken om van je familie de updates te zien.

Waarom Google+

Je kunt het netwerk gebruiken om hogerop te komen in Google's zoekresultaten in een poging tot zelfpromotie. Er zijn bedrijven die de privé gemeenschappen van het netwerk gebruiken om bedrijfszaken te bespreken. Google+ doorzoekt behulpzaam je e-mail contactpersonen en geeft aanbevelingen om mensen toe te voegen met wie je samengewerkt hebt of naar school geweest bent, of je kunt op naam zoeken. Doe het allebei.

Voordeel van Google+

Dat is onder andere de koppeling van Google+ aan de zoekmachine Google, aan je Google profiel en aan een Google bedrijfspagina. Dat betekent: vul je profiel zo in dat je gevonden en geassocieerd wordt met de woorden die je zelf kiest.

Maak een bedrijfspagina

Het is erg gemakkelijk om te doen, erg simpel om te doen. Kies je de goede URL, de goede extensie voor jouw bedrijfspagina, dan zal ook via de Google zoekmachine de bedrijfspagina snel gevonden worden en heb je misschien helemaal geen website meer nodig. Maar wat inderdaad belangrijker is: Een brandpage (bedrijfspagina) is vergelijkbaar met de zakelijke pagina in Facebook waar je heel gemakkelijk informatie kunt delen. Je kunt de pagina niet pimpen of opmaken.

Youtube

Youtube wordt veel gebruikt als zoekmachine daarom is het altijd handig om als bedrijf een account te openen. Presenteer je bedrijf of een bedrijfsevenement in een video en laat je klant(en) een referentie geven in een video.

Optimaliseer je video’s

Steek tijd in het optimaliseren van je video's zodat ze goed worden gevonden in de zoekresultaten binnen zowel Youtube als Google.

  • Geef je video een goede, aansprekende titel. Als zoekers op zoek zijn naar informatie helpt het zeker als ze direct en zorgvuldig worden bediend door de juiste titel.
  • Zorg dat de inhoud van de video duidelijk en specifiek is. Denk na over de inhoud van je boodschap en bedenk hoe je zoekers snel kunt aanspreken door je te onderscheiden van andere (online) video's.
  • Gebruik volledige zinnen in de beschrijving met accurate termen.
  • Geef goede tags mee. In de tags kun je de zoekwoorden kwijt waarop je gevonden wilt worden, gebruik die goed en met mate.
  • Plaats je video's in je site, blog etc. Door de video's op te nemen op je website worden ze beter gevonden.

Wees professioneel.

Een slechte video wordt snel weggeklikt. Je hoeft geen dure studio te huren voor je film, maar het moet er wel goed uitzien. Beperk je. In een video kun maar een bepaalde hoeveelheid informatie kwijt voordat het gaat vervelen (maximaal 2 minuten per filmpje). Als je veel te vertellen hebt, maak dan verschillenden video's met deelaspecten van je verhaal en biedt je verhaal in kleine (geoptimaliseerde) brokken aan.

Keywords

Net als bij content voor artikelen heb je voor jouw filmpje online goede en geschikte keywords nodig. Belangrijk is ook hier dat je let op de concurrentie en het aantal (lokale) zoekopdrachten op de zoektermen. Zoek het liefst een keyword waarop de concurrentie laag is, en waar toch veel op wordt gezocht. Let er ook vooral op dat het gerelateerd is aan het onderwerp van het filmpje, zodat je geen vreemde discrepantie krijgt. Dat zou jammer zijn en jouw business zeker niet bevorderen. Hoog scoren op Youtube kan een boost betekenen voor jouw business. Door de keywords goed te kiezen en goed te plaatsen, ben je al halverwege. Zorg daarnaast voor een aantrekkelijk filmpje, en het plaatsen van een link naar jouw webwinkel of website.

Plaatsen van de keywords

Zeker moeten jouw keywords staan in de titel, in de beschrijving en in de labels. Zorg hierbij voor identieke spelling en volgorde, om kracht bij te zetten aan de resultaten.

Link naar jouw website/webwinkel

Zorg voor een link naar jouw website of webwinkel. Zorg dat de link prominent aanwezig is en je zult zien dat je mensen op jouw website krijgt die ook werkelijk op zoek zijn of willen wat jij aanbiedt. En dat zorgt voor een beter conversiepercentage!

Word populair op youtube

Gebruik humor, gebruik de actualiteit en zorg dat het aanstekelijk of informatief is. Allereerst wordt jouw filmpje positiever ontvangen en wordt de betrokkenheid van de kijker met jouw business verhoogt. Daarnaast is de kans veel groter dat jouw filmpje verder gedeeld wordt.

Miniaturen kiezen hoort ook bij scoren op Youtube

Een miniatuur kiezen is ook een wezenlijk onderdeel van het leuk ranken op Youtube. Spreekt jouw miniatuur aan, of is het juist mysterieus, dan zal jouw filmpje vaker worden geopend. En het aantal views op Youtube telt ook mee in de ranking!

LinkedIn

Is een platform om distributeurs, agentschappen en strategische partners voor je bedrijf te vinden.

Bedrijfspofiel

Een bedrijfsprofiel maakt jouw bedrijf beter vindbaar voor (potentiële) klanten, leveranciers en samenwerkingspartners, niet alleen op LinkedIn maar ook via Google. Je bedrijfsprofiel is ook een prima manier om geïnteresseerde potentiële werknemers aan je te binden en op de hoogte te houden.

Kondig evenementen aan

Organiseer je een bijeenkomst, seminar of lezing die interessant kan zijn voor jouw (potentiële) afnemers, dan kun je hen hierop attenderen via de functie events op LinkedIn. Geïnteresseerden kunnen dan direct aangeven of zij aanwezig zullen zijn. Zij kunnen ook zien wie van hun bekenden zich hebben ingeschreven.

De inhoud

  • Jouw bedrijfslogo
  • De locatie(s) van je vestiging(en)
  • Omschrijving van je bedrijfsactiviteiten
  • De specialisaties van je bedrijf (in zoekwoorden)
  • Jouw bedrijfsgrootte
  • Jouw branche
  • Financiële kerncijfers van je onderneming
  • Jouw bedrijfsblog
  • Statusupdates van je bedrijf op Twitter
  • Medewerkers die voor jouw bedrijf werken
  • Omschrijving van je producten of diensten

Handige applicaties

LinkedIn biedt diverse ingebouwde applicaties aan, waarmee je als ondernemer je persoonlijke profiel kunt verrijken. Je vindt deze extra toepassingen onder het menubalkje 'more', vervolgens klikt je door naar 'get more applications'.

  • Jouw presentaties toevoegen aan je profiel, met behulp van Slide Share
  • Documenten delen met je netwerk via Box.Net
  • Je portfolio aan je eigen profiel toevoegen, via Portfolio Display
  • Tonen welke bijeenkomsten je wanneer van plan bent te bezoeken, via Events
  • Een meerkeuzevraag voorleggen aan je netwerk, via Polls
  • Interessante (vak-)boeken die je aan het lezen bent weergeven, via Amazon Reading List
  • Uw (bedrijfs-)blog toevoegen aan uw profiel, met behulp van Blog Link of WordPress

Stuur een persoonlijke uitnodiging

Maak je bericht persoonlijk. Zeg waarom je wilt verbinden of waar je haar/hem van kent. Geef aan wat de ander zou kunnen hebben aan de verbinding. En sluit af met je signature; bijvoorbeeld naam, 10-seconden-boodschap, email en website. Deze uitnodigingen worden sneller geaccepteerd en zijn leuker om te ontvangen!

Denk mee

LinkedIn-gebruikers zijn met name geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen en trends in de branche en informatie over producten en diensten. De essentie is dat je betrokkenheid toont, meedenkt en open communiceert. Vraag klanten om mee te denken met het ontwikkelen van nieuwe diensten en praat mee over actuele ontwikkelingen in de branche op het gebied van innovatie en duurzaamheid. Dat is wellicht moeilijker en tijdrovender dan het plaatsen van een advertentie, maar veel effectiever op de langere termijn.

Groepen

Als je je aansluit bij groepen kun je ook heel gemakkelijk oude bekenden weer vinden. Natuurlijk kunnen ze jou zo ook eenvoudig vinden. Zoals in dit voorbeeld ben ik aangesloten bij het Alumni netwerk van Arnhem Business School. Uiteraard heb ik zelf op deze school gezeten en de beheerder van dit netwerk zal jou toegang moeten geven om je aan te sluiten. Maar dan heb je direct zicht op de andere leden van dit netwerk en kun je weer verbinden.

Blogs

Weblogs (afgekort ‘blogs’) zijn oorspronkelijk ontstaan als online dagboeken met persoonlijke belevenissen van de schrijver. Tegenwoordig wordt het ook op het zakelijk vlak gebruikt en is het zeer goed voor de vindbaarheid van je bedrijf. Bekendste platformen: Wordpress, Blogger, Tumblr

Kies een goede domeinnaam

Een goede domeinnaam is belangrijk voor je website. Niet alleen moet de naam goed klinken en makkelijk te onthouden zijn. Je moet ook Google technisch gezien naar de domeinnaam kijken. Het is belangrijk om gelijk goed van start te gaan met je website. En zoek goeie plugins. Je hebt ze niet allemaal nodig.

Goede content

Bouw een sterk spinnenweb binnen je website met veel (waardevolle) content. Het is wel belangrijk om de teksten goed te sorteren in je website en een goede strategie op te stellen.

Hoe blog ik

Blijf gemotiveerd. Onderscheid je van de rest en let op de time-management. Als je een goede time-management structuur hanteert, is de kans groot dat je jouw concurrenten verslaat. Je kunt ook pratend bloggen. Het scheelt enorm qua tijd.

Wat fijn is aan de online wereld is dat je ook digitale producten kunt verkopen op je blog. Als een digitaal product verkocht word, is er de mogelijkheid om alles te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan een betaalsysteem, zodra de betaling afgerond is kan het product geautomatiseerd verstuurd worden via de mail. Zo heb je geen omkijken meer naar het verkoop proces. Een groot voordeel van de tijd waarin we nu leven.

Gebruik permalinks.

Je hoeft dit maar één keer goed in te stellen en dan werkt het automatisch. Je geeft op deze manier aan google nog duidelijker aan waar je bericht over gaat.

Koppel je blogs aan social media.

Zet social media buttons onder je artikelen, waardoor de bezoekers op je website dit kunnen delen. Optimaliseer je blog ook voor de smartphone gebruikers. Niet alleen hecht Google waarde aan mobiele websites, ook voor je bezoekers is het een stuk makkelijker lezen als de letters zijn geoptimaliseerd voor een kleiner beeldscherm.

Dus…

Sociale media kanalen bijwerken is geen klusje voor ‘erbij’. Maak van tevoren een planning en zorg dat je elke week minstens één à twee uur vrijhoudt om te besteden aan je social media kanaal/kanalen. Belangrijke punten op de agenda? Binnenkort uitverkoop of grote actie? Zet sociale media in om aandacht te krijgen voor je winkel en/of gebied.