Wil je meer weten over de ondernemers die Den Haag rijk is? Wat hen inspireert en welke tip ze voor jou in petto hebben? In deze rubriek vragen we lokale ondernemers het hemd van het lijf! Met deze keer een ondernemer, die floreert in de zomer en dan helemaal bij zomerse temperaturen. We hebben het over Olavo, eigenaar van IJssalon Ollini in Loosduinen. Al 10 jaar een begrip in Den Haag, dus zeker iemand die we het hemd van het lijf kunnen vragen.

Al 10 jaar aan het ondernemen in Loosduinen, hoe voelt dat? 
"Ongelooflijk dat ik hier al een decennium, met heel veel plezier, aan het werk ben. Het oorspronkelijke plan was overigens om een ijssalon te starten in Hoek van Holland. Maar toen dat net allemaal rond was kwam er op het plein waar ik wilde starten een concurrent precies tegenover mij. Dat plan heb ik toen alsnog stopgezet. Op een dag moest ik een laptop halen en stopte ik toevallig hier in Loosduinen. Dit pandje stond te koop en ik was meteen verliefd. Zo karakteristiek en pittoresk!"

Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren en hoe zie je de toekomst voor je?
“De eerste 5 jaar waren hard werken, maar écht hard werken. Ik werkte 7 dagen per week, startte elke ochtend om 7 uur op en ging elke avond om 21 uur pas weer naar huis. Inmiddels is dat gelukkig wel iets veranderd. Ook al sta ik hier nog wel steeds elke dag.”
- Dat is te zien want iedere voorbijganger zegt Olavo vrolijk gedag en hij kent werkelijk iedereen bij naam -

Over de toekomst, zijn er meerdere ideeën.
"Misschien een tweede pand, misschien een mobiele variant, maar misschien ook wel gewoon dit. Zo lang het plezier er nog is, zit ik goed!"

Afgelopen twee zomers stonden in het teken van corona, hoe was dat voor jou als ondernemer?
"Het voelt een beetje gek om te zeggen, maar vorige zomer was voor ons eigenlijk echt geweldig! Het was drukker dan ooit, ik heb de rijen nog nooit zo lang gezien. Een bezoekje aan de ijssalon was opeens echt een uitje voor mensen. En ook het weer in het voorjaar werkte mee, dat zijn precies de maanden waar wij het van moeten hebben."

Dus dat is dit jaar wel anders, met deze wisselvallige zomer?
"Ja klopt, dit jaar is echt heel anders. Zo lang het zonnetje niet schijnt, nemen mensen ook geen ijsje. Gelukkig heb ik inmiddels wel een aardig vaste klantenkring en die komen ook nu gewoon een ijsje halen, vooral omdat ze ons willen supporten. Mooi vind ik dat!"

Inmiddels zit je hier dus al een hele poos, hoe blijf je vernieuwend?
"Dat doe ik door heel kleine dingen. Door te variëren in ijssmaken bijvoorbeeld, want ieder jaar komen er weer nieuwe smaken bij. Toch blijven de meeste mensen gewoontedieren en kiezen ze vaak voor wat ze altijd nemen. Dit zijn meestal de traditionele smaken. Daarnaast heb ik tegenwoordig ook een aantal smaken op waterbasis, aangezien het aantal vegans aan het toenemen is. In de winter ben ik ook open en serveer ik wafels en een lekker koffietje erbij."

We zien dat je enorm actief bent op social media, is dat voor jou van meerwaarde?
"Ja zeker! Ik gebruik het voor een fotootje soms of om nog even extra te vermelden dat ik open ben en welke smaken ik dit keer heb. Vooral aan het begin van het seizoen merk je hoeveel reacties je er op krijgt. Iedereen is enthousiast dat het weer tijd is voor ijsjes. Dus dat is leuk er ook aan!"

Na 10 jaar ondernemen, kunnen we wel zeggen dat je een ervaren ondernemer bent. Heb je nog tips voor andere ondernemers?
"Blijf dicht bij jezelf en doe niks waar je niet voor 100% achter staat. Klantvriendelijkheid is gewoon echt heel belangrijk. Behandel mensen zoals jij behandeld wil worden. Een heel belangrijk, lever kwaliteit en zorg dat deze kwaliteit blijvend is. Het zijn misschien wel een beetje de clichés, maar ik denk wel echt dat dit de succes ingrediënten zijn."

Tot slot, wat is jouw favoriete ijssmaak?
"Ik ben ook echt iemand van de klassiekers. Vanille en chocola, pure smaken, dat zijn mijn favorieten!"